Voorbereidings- en controlehandelingen
Voor een tussentijdse toets (TTT) of een praktijkexamen zal de examinator enkele voorbereidings- en controlehandelingen met je doornemen. Je zult daarbij over enige voertuigkennis moeten beschikken. Dit is een officieel examenonderdeel. Daarom is het handig dit vast thuis te oefenen.
De voorbereidings- en controlehandelingen zijn op te splitsen in een controle buiten het voertuig en een controle in het voertuig.
Om de uitvoering van die controlehandelingen voor jou te vergemakkelijken tref je hieronder foto's en impressietekeningen aan van de Volkswagen Polo 1.2. TDI, met daarop aangegeven de meest belangrijke auto-onderdelen en bedieningsknoppen.
Oliepeilstok: Hiermee kun je controleren of er nog genoeg motorolie in de motor zit. Voordat je peilt is het van belang dat de motor een paar minuten uit is, zodat de olie naar beneden kan zakken. Je kunt de olie peilen door de peilstok eruit te halen, schoon te maken met een oude doek en er opnieuw insteken. Vervolgens haal je de peilstok er uit en kun je op de streepjes max/min zien wat de stand van het oliepeil is.
Olie-bijvuldop: Hier kan je de motorolie bijvullen. In het instructieboekje van de auto staat welke olie je moet gebruiken. Indien je meer dan 1 liter olie moet bijvullen per 1.000 gereden kilometers, dan is er een technisch probleem en moet de auto naar de garage.
Koelvloeistof-reservoir: De koelvloeistof zorgt voor de koeling van de motor. Het reservoir mag nooit worden geopend als de motor nog warm is omdat de vloeistof er dan uit kan komen en je jezelf kunt verbranden. Aan de zijkant staan 2 streepjes (min. en max.). Hieraan kun je aflezen of er nog genoeg koelvloeistof aanwezig is.
Remvloeistof-reservoir: Remvloeistof is nodig voor de koeling van je remmen, als je lekkende remmen of remleidingen hebt kan de olie gaan koken! Aan de zijkant van het reservoir staan 2 streepjes (min. en max.). Hieraan kun je zien of er nog voldoende vloeistof aanwezig is. Hoe minder vloeistof in het reservoir zit, hoe dunner de remblokken zijn. Deze vloeistof mag je nooit zelf bijvullen. Bij een laag niveau dien je naar de garage te gaan.
Ruitenwisservloeistof-reservoir: Hier kun je water in doen om de ruiten te sproeien. Let erop dat je er in de winter antivries bij doet om bevriezing van het water te voorkomen.
Accu: De accu heb je nodig om de auto te kunnen starten. De dynamo zorgt ervoor dat de accu weer wordt opgeladen. De accu heeft een + (plus) en een - (min) pool. Deze mogen niet geoxideerd zijn. Dit kan de werking verslechteren.